widgeo.net

Monday, March 14, 2011

Situasi 39 : Kecelaruan bahasa

Situasi : Notis yang ditampal jelas menunjukkan wujudnya kesalahan ayat iaitu "mohon siapa yang meninggal dunia". 

Ayat tersebut boleh menimbulkan salah faham kepada orang yang membacanya. Ayat tersebut boleh diandaikan melalui dialog di bawah :
Orang Mati : "Hello encik"
Pegawai     : "Hello... siapa ni?"
Orang Mati : "Saya Roslan Encik. Saya nampak notis yang encik tampal menyuruh saya  
                   menghubungi encik. Ada apa hal tu encik?"
Pegawai     :  O.. sebelum tu saya nak maklumat encik, seperti alamat dan no telefon?
Orang Mati  : Saya ada kat Perkuburan Islam Kampung Baru, lot no 13 sebelah kubur pak 
                   imam. Saya baru meninggal semalam. Pasal no telefon saya mintak maaf  
                  encik,sebab mereka tak bekalkan saya dengan telefon nokia saya.Saya lupa nombor telefon saya.
Pegawai     : ...Rasanya apa jawapan Pegawai tersebut.....

Komen : Agak mengecewakan apabila membaca notis ini kerana dapat kita gambarkan bahawa masih lagi wujud pihak yang tidak mampu membezakan ayat yang salah dengan ayat yang betul. Mereka lebih suka memandang bahasa itu sebagai satu kesalahan yang remeh. Oleh sebab itulah dengan sewenang-wenangnya mereka melakukan kesalahan yang agak menimbulkan rasa geli hati apabila membacanya.

No comments:

Post a Comment