widgeo.net

Friday, March 11, 2011

Situasi 11 : Manusia oh manusia

Situasi : Selama 3 tahun berada di UPSI, saya telah berjumpa dengan pelbagai jenis ragam para sahabat. Ada antara sahabat saya yang sentiasa bersikap lembah lembut dalam setiap perbuatan dan ada juga yang jenis suka bercakap dengan nada yang amat kasar dan mampu menguriskan perasaan sesiapa sahaja yang mendengarnya. Melalui pemerhatian yang saya lakukan, dia sudah biasa dengan penggunaan bahasa yang kesat dan kasar dalam pertuturan seharian.
Komen :  Kita mestilah mengelakkan dan cuba mengawal  diri kita daripada bercakap dan bersikap kasar terhadap orang lain terutamanya terhadap keluarga, sahabat dan dengan orang sekeliling kita. Penggunaan perkataan kesat seperti 'bodoh' , 'bengong', 'woi' dan sebagainya tidak sepatutnya digunakan kerana ia mengguriskan hati orang lain. Sebagai sebagai orang Islam , orang Melayu dan juga bakal guru kita mestilah lebih bersikap lebih beradab dalam perhubungan dengan sesiapa pun.
Kelembutan beliau Sollallohu'alaihi wasallam dapat dilihat dari ucapan dan perbuatan beliau, serta mengambil jalan   yang paling mudah. Manusia pada prinsipnya cenderung menyukai sifat lembut, perkataan yang halus dan sikap yang ramah. "Sesungguhnya Alloh 'Azza wajalla menyukai sifat lemah lembut dalam seluruh perkara". HR Bukhari Muslim

No comments:

Post a Comment